نیم نگاهی به فیلم «جهان با من برقص» در نقد سینما
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۶۰۳۱۲
«نقد سینما» که از شبکه پنج سیما پخش میشود شب گذشته ۲۷ دی با نقد فیلم « جهان با من برقص » به کارگردانی سروش صحت آغاز شد و در ابتدای این برنامه بهروز افخمی اظهار کرد: قرار بود در بحث سلبریتی ها و ماجراهای تحریمهایی که در هفته گذشته از طرف برخی رخ داد، حرف بزنم و بهحساب برخی برسم اما نظرم عوض شد و دلیلش این بود که چند ساعت پیش فیلم سروش صحت را دیدم که پر از دعوت به آرامش بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اخبار فرهنگ و هنر - در ادامه آرش خوشخو منتقد سینما با اشاره به ساختار «جهان با من برقص» عنوان کرد: جمع شدن اعضای خانواده و دوستان چند سالی است در سینمای جهان و ایران دیده میشود. نمونههای زیادی هم از این مدل داشتهایم. همچون فیلم «مادر» علی حاتمی، «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران»، «مرگ ماهی» و «درباره الی» که اتفاقاً از لحاظ بافت کار اصغر فرهادی خیلی به فیلم سروش صحت نزدیک است، بسیاری از فیلمهایی که با جمع شدن آدمها شکل میگیرد درباره مرگ است. تفاوت فیلم فرهادی این است که دوربین او رو به پایین و درباره روابط و زندگی و مادیات است اما در فیلمهای این چنینی مرگ و سرنوشت اهمیت پیدا میکند. صحت هم سعی دارد نگاهی درباره زندگی و مرگ به ما منتقل کند.
مافی در ادامه با اشاره به مسأله مرگ و مرگ آگاهی در فلسفه عنوان کرد: این فیلم با انگاره مرگ آگاهی معتقد است کسی که از مرگ، آگاهی دارد بر این اساس شروع به حرکت میکند.
خوشخو در ادامه به تصویر طبقه متوسط در این فیلم اشاره و بیان کرد: زندگی طبقه متوسط معمولاً در سینما بد نگاه شده است درحالیکه این فیلم نشان میدهد چقدر به این طبقه خوش میگذرد. فقط داریوش مهرجویی است که تلفیقی خوب در زندگی طبقه متوسط به وجود آورده است و از لذت بردن از شعر سنتی تا خوشیهای مدرن را در بازنمایی آنها نشان میدهد.
این منتقد سینما یادآور شد: سینمای ما فکر میکند اگر میخواهد به طبقه متوسط بپردازد حتماً باید بگوید خیانت میکنند. این فیلم خوب است چون نمیخواهد بگوید اینها از سنت به مدرنیته پا گذاشتهاند و با معضلات مدرنیته روبهرو شدهاند، فیلم همدلانه است و برای همین شخصیتها دوستداشتنی هستند.
افخمی با اشاره به ساختار کمدی این فیلم گفت: به نظرم این نوع کمدی بی سابقه است و شاید به آن بتوان گفت کمدی مکتب اصفهان که در تئاتر هم می توان آن را پیدا کرد اما در سینما به شکل مدرنی اجرا شده است. کمدی اصفهانی با نوعی تلخی و نیشخند و مرگ اندیشی همراه است و شوخی های آن با دیگر نقاط ایران متفاوت است. من این نکته را در زمان ساخت «گاوخونی» متوجه شدم که هر چقدر جلو رفتم دیدم دیدم این داستان به کمدی نزدیک است. بعد از آن یاد سخنی از پولانسکی افتادم که می گوید «ما تعجب می کنیم مردم دیگر نقاط جهان داستان مسخ کافکا را اینقدر جدی گرفته اند.» کافکا این داستان را به نوعی نوشته است که با نیشخند خوانده شود چون نوعی شوخی سیاه است. من بعدا متوجه شدم «گاوخونی» هم در خارج از ایران در اروپای مرکزی و سوئد به درستی فهمیده شد و در ایران هم فکر می کنم در اصفهان با آن ارتباط برقرار کردند و خوششان آمد اما در دیگر نقاط ایران به سختی می فهمند این نوعی کمدی است. سروش صحت بر خلاف من که احتمالا نتوانستم «گاوخونی» را آنطور که باید به درستی بسازم، خیلی خوب ساخته است. صحت شوخی تیپیک اصفهانی را با نوعی تلخ اندیشی و نگاه به جنبه پوچ زندگی به خوبی درآورده است و مردم دائما در حال خنده هستند.
مافی با اشاره به سریالهای صحت توضیح داد: بسیاری «لیسانسهها» را که بهتر از «فوق لیسانسهها» است در تلویزیون دیدهاند، آنجا هم شمایلی از آدمهای طبقه متوسط به خودشان بازنمایی میکند. این فیلم هم چنین صحنههایی دارد مثل زنی که میخواهد از مردی که قرار است بمیرد عکس بگیرد تا در زمان مرگ در اینستاگرام بگذارد و این نگاه سطحی او به مرگ ما را میخنداند.
خوشخو با طرح یک سؤال در ادامه یادآور شد: من نگاه صحت را درباره مرگ متوجه نشدم و این فیلم مرا درباره مرگ قانع نکرد. او میخواهد برای فیلم و درباره مرگ معنایی بتراشد که من آن را درک نکردم. مخصوصاً در پایان فیلم که انگار نوعی مانیفست میخواهد ارائه کند و غیر از این خوبی این فیلم این است که مدام احساس ماورا را منتقل میکند.
مافی نیز درباره شخصیتپردازی کاراکتر اصلی فیلم عنوان کرد: علی مصفا در فیلمنامه خیلی منفعل است و تنها کار جدی که میخواهد انجام دهد خودکشی است اگر مصفا را کمی فعالتر میکرد و خرده قصهها را بیشتر حول او میچید حرکت پرسوناژ به لحظه خودکشی و بعد لحظهای که حالش خوب است برای ما باورپذیرتر است. در جاهایی از فیلم هم حس کردم دستش از راشها خالی است.
افخمی در ادامه درباره نظرش نسبت به این فیلم تصریح کرد: از این نظر برای من سخت است که موضوعی سخت مثل مرگ را انتخاب کرده است اما آن را تقلیل نداده است. بدون اینکه آن را تخفیف دهد و از ابهت آن کم کند ما را وادار به خندیدن میکند و این نکتهاش برای من عجیب است و فکر میکنم در ارتباط با موضوع مرگ این فیلم منحصربهفرد است.
جزئیات خرید بلیتهای جشنواره فیلم فجر
در ادامه در بخش میز خبر با مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر گفتگو شد که وی درباره زمان پیشخرید بلیتهای جشنواره نیز اعلام کرد: ساعت ۱۲ روز دوشنبه ۳۰ دیماه پیشفروش در سایت جشنواره شروع میشود و تا ساعت ۱۸ روز چهارشنبه نهم بهمن ادامه دارد. امسال بلیتها در دو قیمت عرضه میشود قیمت سری در سینماهای مرکز و شمال شهر ۱۵ هزار تومان و در سینماهای جنوب شهر مثل تماشا، راگا، کیان و فجر در اسلام شهر ۱۰ هزار تومان است که به نسبت سال قبل در این چهار سینما افزایش قیمت نداشتیم.
مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر در پایان درباره حضور عوامل فیلمها در سینمای رسانه اظهار کرد: عوامل اصلی فیلمها در سینمای رسانه حضور دارند و پردیس چهارسو به سایر مهمانان جشنواره اختصاص دارد.
ایجاد شغل و تجاریسازی هنر از طریق انیمیشن
گفتگوی بعدی این برنامه با حضور امیر آقایی به نمایندگی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و احسان کاوه مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری درباره اقتصاد انیمیشن انجام شد.
امیر آقایی در پاسخ به اینکه انیمیشن میتواند نوعی استارتاپ باشد یا خیر؟ گفت: تکنولوژی، انیمیشن را وارد صنعت میکند و از این حیث هنر- صنعت در انیمیشن خود را نشان میدهد که باعث میشود مجموعههای سختافزاری و نرمافزاری توجه زیادی به این حوزه نشان دهند. ما برای فعالان این حوزه تسهیلات لازم از جمله وام کمبهره، استفاده از نیروهای نخبه و... را فراهم میکنیم که بخشی از اینها در وبسایت شرکتهای دانشبنیان وجود دارد.
کاوه نیز در ادامه گفت: انیمیشن در ایران بیشتر جنس هنری دارد درحالیکه در جهان در یک اثر سهبعدی سینمایی شاید در حدود ۲۵ عنوان شغلی در کنار هم کار میکنند که فضایی صنعتی و تجاری است.
وی افزود: در جهان در یک پروژه گاهی تا ۱۱ نوع تهیهکننده داریم که هر یک وظایفی دارند. بهطور مثال فیلم «شیرشاه» تولید میشود، مرچندایز (ابزار جانبی) آن ساخته میشود، چهار سریال از آن تولید میشود و امسال لایواکشن آن هم به تولید رسید و باید نوعی اقتصاد پیرامون پروژهها وجود داشته باشد تا چنین پروسهای طی شود.
کاوه در ادامه به تیمی بودن تولید تجاری انیمیشن اشاره و عنوان کرد: ایدهای که به ذهن یک تهیهکننده ارشد میرسد باید توسط یک تیم ارائه شود که در همین رویدادهای رویازی که خود ما برگزار میکنیم به سفارشدهندگان و خریداران و سرمایهگذاران عرضه میشود. پس از این مرحله نقش تهیهکننده ارشد جدی میشود که باید سرمایه جذب کرده و قرارداد ببندد و بازگشت سرمایه را تضمین کند.
مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری در پایان با اشاره به فعالیتهای این مرکز گفت: ما در حوزه هنری پخش بینالملل، اکران و پخش داخل داریم تا بتوانیم برنامهریزی کنیم. همچنین تیم تبلیغاتی، بازارپردازی و توسعه بازار حرفهای داریم و با همه اینها میتوانیم نگرانی سرمایهگذار را رفع کنیم. سرمایهگذار با یک نفر و دو نفر قرارداد نمیبندد سرمایهگذار باید میلیاردی هزینه کند و بیش از ۳۰ ماه هم تحمل و صبر داشته باشد و این دو نکته ویژگیهای مهم انیمیشن هستند.
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: جهان با من برقص بهروز افخمی جشنواره فیلم فجر بهروز افخمی نقد سینما جهان با من برقص
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۶۰۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاهی به پرونده بابک زنجانی
استرداد کلیه اموال و بدهیهای بابک زنجانی حتی بیش از میزان محکومیت و خسارت، موجب استحقاق وی در استفاده از ارفاقات قانونی موضوع ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی و تبدیل مجازات اعدام به ۲۰ سال حبس شد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو،نگاهی به پرونده بابک زنجانی:
بازگشت یک میلیارد و ۹۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو به خزانه با پیگیریهای دستگاه قضایی
محکومعلیه با استرداد کلیه اموال و بدهیها مشمول ارفاقات قانونی ذیل ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی شد
استرداد کلیه اموال و بدهیهای بابک زنجانی حتی بیش از میزان محکومیت و خسارت، موجب استحقاق وی در استفاده از ارفاقات قانونی موضوع ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی و تبدیل مجازات اعدام به ۲۰ سال حبس شد.
برخورد با مفسدان اقتصادی و عوامل اصلی فساد و صیانت از بیتالمال یکی از وظایف مهم قوه قضائیه در عرصه مبارزه با فساد و حمایت از حقوق عامه است.
در همین راستا پرونده «بابک زنجانی» از پروندههای بسیار مهم قوه قضائیه در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی در یک دهه گذشته بود که با تلاشهای مجموعه دستگاه قضا و همکاری نیروهای اطلاعاتی و امنیتی پس از ده سال در سال ۱۴۰۲ به نتیجه رسید.
باتوجه به اینکه استرداد اموال و بدهیهای بابک زنجانی به قیمت ارزی و به نرخ روز انجام شده و حتی میزان اموال مسترد شده، بیش از مبلغ محکومیت و بدهی وی بوده، همین امر موجب شد حکم اعدام او با استفاده از ارفاقات قانونی موضوع ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی به ۲۰ سال حبس تبدیل شود.
شروع رسیدگی به پرونده بابک زنجانی
دریافت گزارشی از سوی بانک مرکزی و شرکت ملی نفت، در سال ۱۳۹۱ در رابطه با اخذ مبلغ قابل توجهی ارز از بانک مرکزی و عدم بازپرداخت کامل آن و فروش مبلغ قابل توجهی ارز در بازار آزاد و همچنین عدم بازپرداخت مابهازای مبلغ نفت دریافتی، نقطه شروع پیگیری پرونده بابک زنجانی در قوه قضائیه بود.
پس از بررسی گزارش از سوی مراجع قضایی، بابک زنجانی با نام کامل «بابک مرتضی زنجانی» در تاریخ نهم دی ماه سال ۱۳۹۲، بازداشت شد.
رسیدگی به پرونده «بابک زنجانی»
پس از بررسی گزارشهای واصله و انجام تحقیقات مقدماتی، دی ماه سال ۱۳۹۳، قرار مجرمیت بابک زنجانی صادر شد و کیفرخواست ۲۳۷ صفحهای برای متهم صادر شد. پس از صدور کیفرخواست، پرونده جهت بررسی و صدور حکم به دادگاه انقلاب اسلامی ارجاع شد.
اتهامهای بابک زنجانی بر اساس کیفرخواست صادره: افساد فیالارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی با رهبری شبکه سازمان یافته، استفاده از سند مجعول، پولشویی کلان و عمده با علم به موثر بودن و ضربه زدن به نظام اقتصادی کشور، کلاهبرداری گسترده از چند بانک و وزارت نفت، جعل ۲۴ فقره اسناد بانکی و پولشویی به مبلغ ۱ میلیارد و ۹۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو و نشر اکاذیب، بود.
احکام صادره برای پرونده بابک زنجانی
رسیدگی به پرونده و اتهامات بابک زنجانی، از مهرماه ۱۳۹۴ در دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد و بعد از برگزاری ۲۶ جلسه، در بهمنماه سال ۱۳۹۴ به پایان رسید.
حکم دادگاه انقلاب به اعدام، رد مال و جزای نقدی
اسفندماه ۱۳۹۴ حکم بابک زنجانی مبنی بر محکومیت وی به اعدام، رد مال به شاکی (شرکت ملی نفت ایران) و جزای نقدی معادل یک چهارم مبلغ پولشویی، صادر شد.
تایید حکم اعدام در دیوانعالی کشور با شرط تخفیف در صورت رد اموال
پس از صدور حکم، وکیل بابک زنجانی در مهلت قانونی نسبت به حکم صادره اعتراض کرد و پرونده اردیبهشتماه ۱۳۹۵ به دیوانعالی کشور رفت.
نهایتا در آذرماه ۱۳۹۵ حکم اعدام بابک زنجانی از سوی دیوانعالی کشور تأیید شد، البته با این قید که اگر محکومعلیه، کلیه اموال را مسترد کند و خسارات را جبران کند، میتواند از ارفاقات قانونی ذیل ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی بهرهمند شود.
در دادنامه صادره از دیوانعالی کشور آمده است: «بدیهی است در صورت استرداد اموال و جبران خسارات وارده و اظهار ندامت و پشیمانی و توبه، محکوم علیه استحقاق برخورداری از مقررات ذیل ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی را خواهد داشت»
پس از اعلام نظر دیوانعالی کشور، توجه دستگاه قضایی بر بازگرداندن اموال «بابک زنجانی» متمرکز شد.
پس از صدور این حکم، در این مرحله، بابک زنجانی اعلام کرد در کشورهای مختلف مبالغ ارزی دارد و اسنادی هم در این رابطه ارائه کرد، اما تحقیقات مراجف ذیصلاح نشان داد این ادعا صحیح نبوده و هم موضوع برگرداندن اموال به نتیجه نرسید.
بعد از آن، دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی نیز برای استرداد اموال بابک زنجانی به کشور تلاشهایی انجام دادند و حتی مدت زمان طولانی در عین اینکه با تأکید قضایی متهم همچنان در زندان نگهداری میشد در اختیار دستگاه اطلاعاتی قرار گرفت، اما باز هم، استرداد وجوه محقق نشد و اموال شناساییشده از متهم نیز، تکافوی بدهی وی و خسارات مرتبط با آن را نمیداد.
در مرحله بعد، جمعی از اشخاص یک دستگاه مسئول به دستگاه قضا اعلام کردند، برای شناسایی و بازگرداندن اموال «بابک زنجانی» کار جدیدی را آغاز خواهند کرد و رئیس قوه قضائیه با تعیین یک اولتیماتوم با این موضوع موافقت کرد و مهلت زمانی مشخصی برای این کار تعیین شد تا اگر باز هم اموالی از سوی محکوم مسترد نشد حکم قطعی و قانونی در مورد او اجرایی شود.
مدت تعیینشده برای بازگرداندن اموال «بابک زنجانی» یک بار دیگر از سوی رئیس قوه قضائیه تمدید شد؛ تا اینکه، بابک زنجانی اعلام کرد قصد همکاری دارد و نشانههایی از صداقت او آشکار شد و اموال قابلتوجهی را در خارج از کشور معرفی کرد.
حجتالاسلاموالمسلمین محسنی اژهای، رئیس قوه قضائیه در نشست شورایعالی قوه قضاییه (۳۰ بهمنماه ۱۴۰۲)، این خبر را اعلام کرد که در نتیجه تلاشهای همه بخشهای ذیربط، اموال «بابک زنجانی» در خارج از کشور شناسایی و به تهران منتقل شد.
رئیس کل بانک مرکزی نیز در روز اول اسفندماه این خبر را تائید کرد و گفت: اموال بازگردانده شده بابک زنجانی که بهصورت داراییهای ارزی است، تماما به خزانه بانک مرکزی منتقل شده است؛ بنابراین بدهی زنجانی به مبلغ یک میلیارد و ۹۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو تسویه شد و این اموال به عنوان پشتوانه پولی کشور به خزانه بانک مرکزی بازگشت.
مجموعا، ارزش داراییهای وارد شده بابک زنجانی به کشور با احتساب اموال قبلی مصادره شده، از کل مبلغ بدهی وی و خسارات وارده بیشتر بود.
تبدیل اعدام به ۲۰ سال حبس با اعمال ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی
به همین دلیل، از آنجا که استرداد اموال و بدهیهای بابک زنجانی به قیمت ارزی و حتی بیش از میزان مبلغ محکومیت و بدهی وی بود، همین امر موجب شد حکم اعدام او مشمول استفاده از ارفاقات قانونی موضوع ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی شود.
سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری (۱۱ اردیبهشتماه) در این رابطه گفت: با گزارش مقامات ذیصلاح در مورد استرداد اموال، درخواست تخفیف مجازات «بابک زنجانی» از سوی دادگستری استان تهران مطرح شد و با تائید رئیس قوه قضائیه و موافقت رهبر انقلاب حکم اعدام وی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد.
به این نحو یکی دیگر از پروندههای قوه قضائیه در راستای مبارزه با مفاسد اقتصادی و بازگرداندن اموال بیتالمال در سال ۱۴۰۲ به نتیجه رسید.